joi, 15 mai 2008

Sa fii politicos

A fi politicos inseamna, fara indoiala, un lucru bun. Pot fi diverse moduri de a fi politicos: politicos "pe bune" - inocent, politicos ironic - viclean, politicos clasic - aristocrat, politicos servil - sluga, politicos tovaraseste - camarad, politicos si cite si mai cite. Politete inseamna si atunci cind cedezi intrarea unei tinere blonde dar numai cind faci acelasi lucru si pentru un copil, barbat sau batrin. Politete inseamna si atunci cind renunti la ceva in favoarea cuiva sau oferi ceva cuiva dar o faci fara a-ti dubla profitul. Poti fi politicos si cu cel care sta cu mina intinsa si iti cere un banut, chiar daca il refuzi sau nu ai marunt. Dar ce te faci atunci cind dai peste o persoana care se poarta intr-un mod lipsit de politete atunci cind tu incerci sa fii politicos? Sau ce te faci atunci cind din prea multa politete "pe bune" esti luat drept pampalau si ti se pune eticheta de nerod? Eu, bunaoara, am avut o surpriza zilele trecute, legata de un acces de politete. Mergeam pe strada si am ajuns la un moment intr-un loc unde era parcata o masina pe trotuar, in asa fel incit raminea loc de trecere doar pentru o singura persoana. In urma mea, la numai doi-trei pasi venea o femeie. Nici tinara, nici batrina, nici frumoasa, nici urita. Am facaut un pas lateral, in dreptul acelei strimtori si am invitat-o sa treaca. Parca a muscat-o strechea! Femeia a sarit in sus ca arsa si m-a acuzat ca vreau s-o fortez sa treaca atunci cind vreau eu. Nu mai vorbesc ce ton a folosit! La rindul meu, enervat dar politicos i-am dat replica: "Sunteti cam sonata, doamna!". Apoi, femeia m-a amenintat cu judecata. Al naibii, avea dreptate! Am insultat-o. Daca am fi ajuns la judecata, cu siguranta femeia ar fi avut cistig de cauza pentru ca eu nu mi-as fi putut dovedi politetea, in schimb ea cu siguranta ar fi putut dovedi insulta.

Concluzia vine de la sine. Politetea este ceva abstract, deci intutila atunci cind se manifesta dezinteresat. Sa fii politicos asa, de dragul politetii, e pagubos. Pe linga faptul ca oamenii practici te iau de fraier, poti s-o si patesti la un moment dat. Las restul analizei pe seama acelora care sunt interesati sa o faca. Desi nu cred ca e un subiect foarte important. Daca ar fi, romanii s-ar numi germani, englezi sau, ma rog, bengalezi, daca in Bengal comunitatile sunt cladite pe respect reciproc.

3 comentarii:

CRISTINEL DUMITRU CIOANCĂ. spunea...

Iata ca suntem in orasul lui Eminescu si Sadoveanu totusi… contrar pesimistilor …
… mai ales suntem in orasul nostru si avem in sange literature si poezie !
De la o simpla observatie pe strada ( vezi postarea lui Silciu Labes ) la cateva cuvinte insiruite… dar care redau increderea de care cu totii trebuie sa dam dovada; e mai simplu sa cartim, sa fim contra orice datorita unor presupuse scenarii in loc sa sesizam problemele, sa propunem solutii, sa gandim pozitiv si optimist? atunci cat de greu este ca atunci cand gasesti in eter un vechi cunoscut sa-ti faci un blogg sis a scrii un text care sa mearga la suflet ?
Gandurile existau nerostite si daca s-au materializat inseamna ca nu e cazul sa fim dezorientati si confuzi ci dimpotriva ! … si nu vorbesc de speranta ci de certitudine !
Silviu, nu pentru ca ne cunoastem si pentru ca m-ai incurajat : bravo si felicitari ! Sper sa continui pentru ca cei ce vor citi vor intelege ca respirand aerul marilor nostri predecesori ( cu care ne mandrim ) nu avem dreptul sa dezarmam ci obligatia de a gandi pentru binele general si implicit al nostru.

CRISTINEL DUMITRU CIOANCĂ. spunea...

Leapsa lui Cioanca

Sunt un incepator in blogosfera. Descopar pe zi ce trece valente ale comunicarii in acest mod. Si imi place. De curind am descoperit Leapsa. Nu stiu cit de bine am inteles mecanismul dar iata, risc si incerc o leapsa. Pentru cei la fel de novici in ale blogosferei, leapsa e ca un sistem piramidal in comunicare. Cineva formuleaza o “leapsa” (care poate fi intrebare/sau o serie de intrebari, provcare, pedeapsa, incercare etc) si o “da” unui numar fix de bloggeri. La rindul lui, fiecare blogger o da mai departe, catre toti atitia bloggeri. Bloggerul care a primit o leapsa e obligat sa raspunda pe blogul celui care i/a dat/o!


Leapsa lui Cioanca e o serie de 7 intrebari, pe tema fierbinte a zilei: administratia locala


1. care e cel mai mare repros pe care personal l-ai face administratiei locale iesene?
2. ce ai facut tu pentru comunitatea locala?
3. ce a facut comunitatea pentru tine?
4. ai aruncat vreodata hirtii pe jos? De ce?
5. cit impozit platesti anual catre bugetul local?
6. ce crezi despre rolul si rostul consiliului local in viata ta de cetatean al Iasului?
7. cum definiti o relatie ideala intre primar si Consiliu Local? Dar intre consilierii locali si cetateni?

Leapsa cu folos!,
Cristinel Dumitru Cioanca

Dau leapsa selectind din BlogMANIA 7 membri:
Catalin Ivan, Dan Cirlan, Daniel Matasaru, Ieseanul suparat, Irina Schrotter, Gabriel Grigore, Silviu Labes,

silviu labes spunea...

Iti multumesc mult CRisti pt postari si eu ma bucur ca, iata, ne-am reintilnit dupa mai mult de 20 de ani, cred - vai, sa fi trecut atit de mult? - dar in blogosfera. Cum am postat si pe blogul tau sper sa avem vreme sa "blogaim" si o bere. MA bucur si ca tu te-ai angajat in lucruri bune pentru comunitatea noastra pentru ca din pacate putini se mai intereseaza de altceva decit de interesul personal.