vineri, 23 ianuarie 2009

Republica Comisarilor Politici - nu RCA, RCP!

Gata. Au dat-o pe bune. Numirile pe criterii politice sunt cvasioficializate. Ca să poţi ocupa un post de şef într-o instituţie cu salarii din bani publici trebuie să ai o legătură ombilicală cu partidele ajunse la putere. Probabil că se merge până la nivel de pălmaş. Dacă guvernările trecute au scaldat-o, ba prin concursuri aranjate mai subtil sau mai grobian, după obrazul jupânilor vremii, ăştia de acum o spun pe faţă. Frate, dacă nu eşti cu noi poţi să fii mata cine vrei, nu ai acces la funcţii! Principiul e simplu: nici un cetăţean nu poate fi mai capabil la şefie decât un membru de partid. Aşa că au devenit inutile eventualele selecţii. Sună a discriminare?

Aşa era pe vremea lui Ceauşescu. Dacă nu erai membru de partid, dacă nu aveai un dosar beton la Secu, nu aveai ce să cauţi în funcţiile privilegiate şi, fireşte, gras plătite şi pline de avantaje. Şi atunci motivaţia era similară celei de astăzi: punerea în practică a programului PCR.

Băieţii ăştia care şi-au unit destinele acum din PD-L şi PSD, deşi şefii lor se urăsc, îşi ascultă telefoanele şi vor să se înfunde reciproc de îi ia naiba, sunt nevoiţi să ţină aproape din cauza superciolanului reprezentat de buget şi privilegii. Dar măcar sunt cinstiţi faţă de prostime, spre osebire de cei dinaintea lor care jucau teatru ieftin. "Bă gherţoilor gata, la sapă cu voi sau la căpşuni pe unde vreţi, ciocu mic că noi suntem la putere", o spun, pe bune, băieţii deştepţi. Cât despre restul, fraierii fără partid, care şi-ar dori o carieră pe baza competenţei, valea în Congo!

S-ar putea, trotushi, să le fie plătit un bilet dus-întors de acolo peste patru ani, că deh, băieţii aştia au totuşi o problemă: pentru a avea acces la ciolan la trebuie să-i voteze cineva, nu-i aşa?

Mai citiţi şi aici, dragi cetăţeni români ai UE:

Functia Publica in Uniunea Europeana

Una din principalele provocari la care Romania trebuie sa raspunda ca membra a Uniunii Europene este legata de functionarea administratiei publice. Statele UE au reglementari specifice in aceasta privinta,insa dincolo de particularitatile fiecareia,sistemul administrativ european are la baza cateva pricipii fundamentale comune. In contextul apartenentei la Uniunea Europeana, chestiunile referitoare la statutul functiei publice capata o semnificatie aparte.

Eficienta si profesionalismul administratiei sunt strans legate de modul in care este definita functia publica, de reglementari privind accesul, recrutarea si promovarea in functia publica.Functia publica este o parte importanta in functionarea unui sistem democratic,care se raporteaza prin definitie la cetatean. Cei care detin o functie publica sunt sau ar trebui sa fie in slujba cetateanului iar misiunea lor este aceea de a servi interesul public. Privind in ansamblu, in definirea functiei publice si a profilului functionarului public, statele europene au trebuit sa faca o serie de optiuni si sa rezolve cateva dileme.

FUNCTIA PUBLICA IN TARILE UE-O ABORDARE COMPARATIVA

Principalele “dileme” in definirea functiei publice au in vedere construirea carierei incepand de la conditiile si modalitatile de recrutare si acces,criteriile de promovare si formare profesionala,dar si relatiile cu politicul.

Cu alte cuvinte trebuie sa avem in vedere urmatoarele dimensiuni:- dilema “generalisti” vs. “specialisti”(sau sistem de cariera vs. sistemul orientarii aupra comtinutului postului)-cu alte cuvinte este mai bine sa avem un corp al functionarilor publici cu o cariera strict reglementata,cu aptitudini si cunostinte administrative generale,care ii califica pentru o arie larga de functii in administratia publica;-dilema tipului de promovare-cat de importanta este vechimea,in ce conditii si cat de rapid poate sa promoveze un functionar public;-dilema “participarii”-daca si cat de mult pot functionarii publici sa se implice in aplicarea si in formularea politicilor publice si care este relatia lor cu decidentii politici.

O parte dintre statele UE promoveaza un sistem de cariera,potrivit caruia intrarea in corpul functionarilor publici se face printr-o selectie riguroasa in functie de cunostinte,iar intregul proces de acces si promovare este reglementat precis. In acest sistem,functionarul public isi construieste cariera pana la pensionare.O alta parte a statelor UEpun accentul pe continutul postului,respectiv al functiei publice si realizeaza selectarea in functie de cerintele specifice postului,pe de alta parte exista state in care functionarii sunt alesi pentru un post precis si nu pentru o cariera.

In cadrul acestui sistem nu exista o limita de varsta iar angajarea nu este garantata pe viata. Printre statele care practica acest sistem se numara: Olanda, Danemarca, Suedia, Anglia. In ceea ce priveste accesul si recrutarea,in raport cu sistemul pe care il practica,tarile membre UE stabilesc o serie de conditii necesare pentru incadrarea intr-o functie publica.Conditiile pot privi un anumit nivel de educatie si pregatire profesionala,compe-tentele lingvistice,varsta sau alte criterii pe care statele europene le considera relevante.In general,cunoasterea limbii oficiale a statului constituie o conditie ce trebuie indeplinita pentru a accede la functia publica.Un alt criteriu este acela al nationalitatii. Statele UE pot impune acest criteriu prin regulamente speciale sau prevederi legistative specifice pentru unele categorii de functii publice.Aproape toate statele membre stabilesc limite de varsta minima si maxima pentru accesul la functia publica,cu exceptia Olandei,Suediei,Angliei. In Anglia se pune chiar accent pe non-discriminarea pe baza de varsta,cu precizarae ca functionarul numit trebuie sa fie capabil sa-si asigure serviciul in timpul unei perioade rezonabile inainte de pensionare(60de ani).

Criteriul experientei profesionale este relevant pentru recrutarea in funtia publica in toate statele membre UE.Daca in Franta experienta in sectorul privat este apreciata,in Austria experienta dobandita intr-un alt stat membru poate fi un criteriu pentru un post specific. In ceea ce priveste metodele de selectie, statele europene se caracterizeaza fie prin existenta unor proceduri formalizate, fie prin lipsa unor reglementari specifice.In cazul stateleor cu sistem de cariera, cea mai frecventa metoda este concursul. Un alt grup de state organizeaza concursuri deschise,care constau in mai multe probe orale sau scrise. Recrutarea se face apoi in functie de rezultat,in ordinea clasamentului,pana la epuizarea locurilor vacante.Printre statele care folosesc concursul drept principala metoda de selectie se numara:Franta,Grecia,Irlanda,Italia,Portugalia,Spania si Belgia.Printre tarile care nu organizeaza concursuri se numara:Austria si Germania.In Austria sunt stabilite patru proceduri de admitere:probele de aptitudini,procedura accelerata,interviurile si evaluarea in post a candidatilor.In Germania,criteriile de baza pentru o cariera la un anumit nivel sunt stabilite de lege.Criteriile de selectie sunt:aptitudinile,cunostintele si prestatiile anterioare.

Si aici...:)

Cereri de functii politice contra whisky si rachiu

Membri ai organizatiei judetene Vaslui a PSD se inghesuie la usile liderilor de filiala cu sticle de whisky si rachiu in speranta ca vor reusi sa primeasca in schimb functii in institutii, presedintele PSD Vaslui, Vasile Mihalachi, spunand ca, astfel, frigiderul sau s-a umplut cu sticle cu bautura. Presedintele Mihalachi a declarat ieri ca, in mai putin de doua saptamani, frigiderul de la birou s-a umplut cu sticle de bautura de la membri ai partidului care vor functii in institutiile publice din judet. Potrivit liderului social-democratilor vasluieni, cei care ii trec pragul si solicita un post de conducere sunt membri care in ultimii ani nu au mai trecut pe la sediul partidului nici macar ca sa-si achite cotizatia. "Au stat ascunsi patru ani de zile si acum au iesit ca ciupercile dupa ploaie, cerand functii. Cel mai interesant este ca vin la mine cu sticle de bautura, de am ajuns sa am un frigider plin de whisky si de rachiu. Cadourile nu le pot refuza, dar le spun din start ca nu au nici o sansa la vreun post. Nu au trecut patru ani pe la partid sa-si plateasca macar cotizatia si, deodata, iti bat la usa ca vor functii", a declarat Mihalachi. El a mai spus ca functiile vor fi impartite pe criterii de competenta si in functie de modul de implicare a fiecarui aspirant in activitatea de partid in ultimii patru ani. Vor fi schimbati din functie toti sefii serviciilor deconcentrate din judet. In prezent, liderii locali ai filialelor judetene Vaslui ale PSD si PDL poarta negocieri privind impartirea posturilor de conducere de la serviciile deconcentrate.

Si mai luati si asta...tare-mi place de Petre asta...



TABLETA LUI PETRE - PORCUL SE SATURA SI CU CIOLAN

Este o reclamă tâmpită care circulă de ceva vreme pe la posturile de radio. Mi-am amintit de ea cu ocazia revenirii circului în oraş. Ciiircul de împărrr-ţire a cio-laaa-nu-lui la nivel local, bunicule. Mai bine zis aşchiilor din ciolan. Reaspectiva reclamă începea cam aşa...

- My Lord, cavalerii sunt flămânzi...
- Stai liniştit, avem cu ce-i ospăta!
- Dar restaurantul a fost închis de OPC, eminenţa voastră.
- Nici o problemă, îi ducem să pape la deconcentrate.
- În acest caz, să-mi spuneţi care şi cum vor sta la masă, ce şi cât mănâncă, bea şi fură, my Lord. Trebuie să facem rezervare.
- ... stabilim nişte criterii, paharnice. Totul se face după criterii.
- De competenţă, my Lord?
- Pe dracu’, de competenţă. Aici e pe supunere, nu pe competenţă. Că nu de competenţi are Regatul meu Portocaliu nevoie!
- Dumneavoastră sunteţi dovada vie, excelenţă...
- Paharnice-paharnice, tare mai iubeşti tu vorbele cu multe înţelesuri.
- Totuşi... nu e periculos să se ospăteze cavalerii cu mâncăruri pe care nu le pot digera, my Lord?
- Şi ce? A murit cineva din asta?
- Nu, dar a intrat la puşcărie...
- Să fie sănătoşi, paharnice. Eu le împart după cum m-au slujit şi după cât a dat fiecare.
- ... o să iasă răzmeriţă, excelenţă.
- Cunoaştem problema, paharnice. Nu e prima dată când sunt mai mulţi cavaleri decât tacâmuri.
- Şi cum vo proceda, my Lord? Căci burta cere la fiecare...
- Care n-or încăpea la masă, or să se mulţumească şi cu resturile. Dar pe Lingurar să-l ţii la dreapta mea.
- Şi arginţii primiţi?
- Îi păstrăm.
- Şi ce vom spune?
- Nu spunem nimic. Când am spus noi vreodată ceva?
- Măcar de-ar fi linişte la Curtea Regelui, my Lord...
- O să fie, paharnice. Au ei probleme mai importante.
- Cu marchizul de Dorohoi aţi discutat?
- Am discutat... Nu-i om de cuvânt, ca şi mine de altfel, dar ne-am înţeles.
- De Sfântu’ Dumitru, de Răspopită şi de ceilalţi oameni ai lor ce ştiţi?
- Îşi ling rănile, paharnice.
- Asta înseamnă că pregătesc un atac final, my Lord!
- Vom vedea cum se descurcă în capcane. Aţi tăiat căile de comunicaţie?
- Am tăiat, my Lord. Cum ne-aţi poruncit.
- E bine atunci. Mă duc să mă odihnesc şi să mă gândesc la alt plan diabolic.
- În legătură cu ce, my Lord? Dacă-mi este permis...
- Am câteva datorii de onorat.
- Ce datorii?
- Hai, că am vorbit de ajuns. Mergi şi pregăteşte masa nesătulilor.

Un comentariu:

CRISTINEL DUMITRU CIOANCĂ. spunea...

pe 7 ian promitei sa scrii mai des dar ai compensat prin dimensiunile postarii... sper sa te contrazic dupa concursul pentru functia de director tehnic al Primariei ! pana atunci, numai bine si succes cu emisiunile tv ! spor la treaba !